Hoog bezoek in Rishikesh en Kumbh mela - Reisverslag uit Rishīkesh, India van Babette Kloosterman - WaarBenJij.nu Hoog bezoek in Rishikesh en Kumbh mela - Reisverslag uit Rishīkesh, India van Babette Kloosterman - WaarBenJij.nu

Hoog bezoek in Rishikesh en Kumbh mela

Door: Babette

Blijf op de hoogte en volg Babette

07 April 2010 | India, Rishīkesh

Excuses voor het abrupte einde van het vorige verslag. Ik wilde niet te laat komen op mijn kookcursus.

Na Amritsar ben ik naar Mc Leod Ganj gereisd. Het is net alsof je India hebt verlaten en in Tibet aankomt. De Tibetanen noemen het zelf het "kleine Lhasa". Duizenden Tibetaanse vluchtelingen proberen hier opnieuw een leven op te bouwen. De Tibetanen zijn ontzettend beleefde, vriendelijke mensen en niet opdringerig (wat een verademing!). Het dorpje ligt in de bergen dichtbij de residentie van de Dalai Lama. His Holiness (zoals iedereen hem hier noemt) was er helaas niet, toen ik er was. Maar later op mijn reis zou ik hem toch nog ontmoeten...
In de namiddag maken monniken en boeddhisten een rituele wandeling rondom de residentie en het klooster. Tijdens deze wandeling reciteren ze hardop mantra's, terwijl ze hun mala (soort rozenkrans met 108 parels) tussen de vingers afritsen en met de andere hand gebedsmolens in beweging brengen. Erg indrukwekkend om te zien.
Net als Pushkar is Mc Leod Ganj het mekka geworden voor hippies uit het Westen. Als je geen dreadlocks hebt, tel je niet mee.

Van Mc Leod Ganj heb ik de bus naar Rishikesh genomen. Het was de meest helse busreis ooit! Ik dacht dat ik nu toch wel gewend was aan de Indiase wegen... 14 uur lang bergweggetjes, haarspeldbochten, kuilen in de weg en dat midden in de nacht. Normaal gesproken heb ik geen last van wagenziekte, maar na de reis stond ik echt te tollen op mijn benen en voelde ik me lichtelijk misselijk.
Rishikesh was echt overloaded met mensen vanwege de Kumbh mela in Haridwar. Het heeft me een paar uur geduurd voordat ik een kamer had gevonden.
Rishikesh is gelegen op de eerste uitlopers van het Himalayagebergte en is gelegen aan de Ganges.
Als je yoga of meditatie wil beoefenen zit je hier op de goede plek. Yogacentra en (pseudo)ashrams allom! Duizenden mensen komen hier naar toe opzoek naar hun identiteit. Kortom nog meer hippies... Wees maar niet bang ze hebben me nog niet weten te bekeren. Ik sta nog steeds met beide benen op de grond. Met mijn harembroeken doe ik toch een klein beetje mee met de mode van hier, maar dat is dan ook alles!
De dag dat ik in Rishikesh aankwam, bleek de Dalai lama er te zijn vanwege de eerste uitgave van een encyclopedie over het hindoeisme.
Die avond was er een speciale ceremonie aan de Ganges. Heb ik toch nog de Dalai lama gezien!

Gisteren ben ik, samen met een Nederlands meisje (Sanne), een dag naar Haridwar gegaan om de Kumbh mela te zien. De Kumbh mela is een religieus feest waar miljoenen pelgrims op af komen. De bedevaartgangers nemen een zuiverend ritueel bad in de Ganges om hun zonden af te wassen. Volgens de verhalen, voer er lang geleden een bootje met een vaas (kumbh) met daarin vloeistof van de onsterfelijkheid. Goden en demonen vochten om het goedje in handen te krijgen. De koningsarend kreeg het goedje in handen maar tijdens zijn vlucht naar de hemel verloor hij vier druppels. De druppels vielen op aarde, waar vier heilige steden werden gebouwd. De Kumbh mela wordt afwisselend in deze steden gevierd.

De komende dagen blijf ik nog even in Rishikesh. Daarna ga ik in Dehra dun een meditatiecursus (vipassana) doen, maar daarover de volgende keer meer.

Liefs vanuit hippiecity






  • 07 April 2010 - 12:10

    Marjolein:

    Klinkt goed allemaal. Geniet nog even lekker van je laatste paar weken daar. Voordat je het doorhebt is het eind april!! En succes met de meditatiecursus.

    Liefs Marjolein

  • 07 April 2010 - 12:17

    Margit:

    Ha Babetje, zie ik dat goed, jawel nu ben ik een keertje de eerste haha! Mis trouwens enkele reacties (o.a. die van mij) van je vorige verslag..??
    Wat een mooie verhalen weer maar ik moet t nog zien hoor dat eenmaal terug in Nederland je niet met dreadlocks en in harembroek bij ons gaat verschijnen ;-)!
    Veel plezier nog in Rishikesh de komende dagen, je hebt prachtig weer, wij hebben gelukkig ook eindelijk een paar dagen goed weer!
    En wat gaat de tijd snel..nog n kleine 3 weken en dan kom je alweer terug, we kijken naar je uit, ik hoop jij ook :-)!!
    Lfs Margit

  • 07 April 2010 - 12:18

    Margit:

    Oeps, nee toch niet de eerste :-(

  • 07 April 2010 - 12:45

    Marloes:

    Wat een superverhalen weer!
    Als je terug bent ga je mij dan ook even wat leren van je meditatiecursus? :) Ben daar erg benieuwd naar!
    Enne ga je ook een x indiaas voor me koken? :P
    Hier gaat alles goed, ben nu net met de opleiding begonnen. Heb er helemaal zin in!
    Ik zie dat je over 19 dagen alweer terug komt, pff dat is al over 3 weken!
    Geniet nog even!!
    Liefs

  • 07 April 2010 - 14:31

    Cinny:

    heb je ook al dreads? ;-)
    geniet van je laatste weken! X

  • 07 April 2010 - 15:40

    Hanneliek:

    Het is weer zo herkenbaar wat je schrijft. Wat een rust even in Mc Leod Ganj!!! gaaf dat je Dalai Lama toch nog even hebt gezien, volgens mij erg bijzonder.
    Geniet van al het holey om je heen, dat houd je lekker nuchter!

    Ben heel benieuwd naar de meditatiecursus! Verheug me al op het volgende verhaal

  • 10 April 2010 - 06:18

    Lisa:

    Je gaat dus toch de vipassana doen! Goed zo! Heel veel succes!
    Ik kom net uit de himalaya, heb er 12 dagen rondgetrokken. Het was zwaar maar ontzettend gaaf!
    Anitsja! (dat woord leer je nog wel tijdens de vipassana...)

  • 11 April 2010 - 10:24

    Janneke:

    nog twee weken te gaan!!! geniet ervan. Ik ben nu een week weer thuis, en thuis is ook zo maar weer thuis..

  • 11 April 2010 - 10:24

    Janneke:

    nog twee weken te gaan!!! geniet ervan. Ik ben nu een week weer thuis, en thuis is ook zo maar weer thuis..

  • 11 April 2010 - 19:12

    Kees,annet En Lidy:

    hey meid,leuk een meditatiecursus volgen, even goed opletten, dan kun je ons nog een cursusje geven,lijkt me wel wat. Nog even genieten hè voor je het weet zit je in de sleur van Nederland Liefs uit Meppel

  • 12 April 2010 - 06:54

    Suus:

    Hey Babs, klinkt allemaal super leuk wat je zo hebt meegemaakt! Geniet nog van je laatste 2 weken. Succes met meditatiecursus.
    xxx suus

  • 12 April 2010 - 08:22

    Eveline Soede:

    Dag meissie, krijgen we bericht dat je over 14 dagen al weer voet op Nederlandse bodem zet. Mij is het meegevallen mede dankzij je reisverslag, op het werk ging het gewoon door dus geen achterstallige zaken Op 7 mei ga je gewoon weer aan de bak, zullen we hopen, geniet nog even en ik hoop dat je nog een bezoekje aan de Ambasade pland, kijk goed rond in zijn werkkamer en kijk of je een jeugd foto van mij kan ontdekken in zijn boekenkast. Liefs en tot heel snel, liefs Eveline

  • 12 April 2010 - 19:35

    Alex Van Der Horst:

    tijd van gaan en tijd van komen. Nog enkele weken. Hou ze intens. Ik hoop je bij de opening te zien. Leer je me mantra's zingen, is weer eens wat anders.
    Seeyou en take care!

  • 12 April 2010 - 20:20

    Carla:

    lieve Babette, de laatste weken zijn aangebroken en ik heb begrepen van je vader dat je de laatste weken mediterend gaat doorbrengen. Ik wens je heel veel geluk toe en zie je snel in Nederland. een lieve groet Carla

  • 12 April 2010 - 20:21

    Carla:

    lieve Babette, de laatste weken zijn aangebroken en ik heb begrepen van je vader dat je de laatste weken mediterend gaat doorbrengen. Ik wens je heel veel geluk toe en zie je snel in Nederland. een lieve groet Carla

  • 12 April 2010 - 20:21

    Carla:

    lieve Babette, de laatste weken zijn aangebroken en ik heb begrepen van je vader dat je de laatste weken mediterend gaat doorbrengen. Ik wens je heel veel geluk toe en zie je snel in Nederland. een lieve groet Carla

  • 12 April 2010 - 20:21

    Carla:

    lieve Babette, de laatste weken zijn aangebroken en ik heb begrepen van je vader dat je de laatste weken mediterend gaat doorbrengen. Ik wens je heel veel geluk toe en zie je snel in Nederland. een lieve groet Carla

  • 12 April 2010 - 20:21

    Carla:

    lieve Babette, de laatste weken zijn aangebroken en ik heb begrepen van je vader dat je de laatste weken mediterend gaat doorbrengen. Ik wens je heel veel geluk toe en zie je snel in Nederland. een lieve groet Carla

  • 12 April 2010 - 20:22

    Carla :

    Babette er is iets goed fout gegaan, sorry Carla

  • 13 April 2010 - 06:43

    Lenno:

    Zo te lezen vermaak je je nog steeds prima daar! Goed hoor! Geniet van je laatste weekjes, het zal wel een cultuur schok zijn om terug te komen in net rustige Nederland!
    Lenno

    P.S. Ik ga niet zoals mijn moeder 100 keer het zelfde berichtje sturen hoor ;)

  • 13 April 2010 - 19:18

    Petra Versteeg:

    Hoi Babette, wat is de tijd snel gegaan zeg! Erg jammer dat ik nu jouw reisverslagen moet gaan missen. Ik vond het ontzettend leuk om ze te lezen en zo meer te weten te komen over wat je meemaakt en ziet. Heel veel plezier nog de laatste weken en tot snel op Klimmendaal.
    liefs Petra

  • 20 April 2010 - 08:09

    Joke Van Roosmalen:

    Lieve Babette,
    De reis van je leven is bijna ten einde. Dit is echt goud waard. Je hebt het geweldig gedaan! Ik heb genoten van al je duidelijke verslagen en wens je veel sterkte bij je afscheid. Een prima terugreis en tot in Nederland! Men vliegt gelukkig weer in Nederland m.i.v. vandaag;je kent het asverhaal vast wel vanuit IJsland. Heel veel liefs en h.groet van Joke

  • 23 April 2010 - 09:19

    Irene:

    Het echte aftellen is begonnen!
    Wat een prachtige verhalen, ervaringen en schitterende herinneringen en foto's neem je mee.
    Een hele fijne vlucht terug en tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Rishīkesh

Babette

Actief sinds 29 Nov. 2009
Verslag gelezen: 665
Totaal aantal bezoekers 163143

Voorgaande reizen:

08 September 2011 - 29 September 2011

Indonesie

04 Januari 2010 - 26 April 2010

Discovery of India

Landen bezocht: