Het leven in de ashram - Reisverslag uit New Delhi, India van Babette Kloosterman - WaarBenJij.nu Het leven in de ashram - Reisverslag uit New Delhi, India van Babette Kloosterman - WaarBenJij.nu

Het leven in de ashram

Door: Babette

Blijf op de hoogte en volg Babette

22 Januari 2010 | India, New Delhi

Als ik het goed begrijp is het bij jullie nog steeds erg koud winterweer. Hier schijnt de zon vol op. Inmiddels is de kleur van mijn huid veranderd van rood naar roodbruin dus dat gaat de goede kant op :)

Zoals ik al eerder schreef, voelden de eerste dagen in de ashram erg onwennig. Het is eigenlijk wel een beetje te vergelijken met een ontgroening. Je komt terecht in een leefgemeenschap, waarvan je de regels, de gewoontes en de gebruiken moet leren kennen.

Voor degene die nog nooit van Amma hebben gehoord; Amma is wereldwijd bekend als de 'knuffelende moeder'.
Heel kort door de bocht luidt haar boodschap als volgt: Liefde is de basis van alles. Wij zijn een deel van het geheel.
Als je meer wil weten over Amma of de ashram surf naar: www.amrithapuri.org

Een dag in de ashram ziet er over het algemeen als volgt uit:
4:50-6:00 Archana; het chanten van de 108 namen en 1000 namen van de Goddelijke moeder.
6:30-7:30 meditatie op het strand
9:00 ontbijt
10:00-13:00 Seva; dwz onbaatzuchtige dienstverlening. Dat kan van alles zijn, bijv. wassen, afwassen, eten serveren, vloeren dweilen etc.
13:00 lunch
13:00 - 16:00 Seva
16:15 - 17:15 yoga
17:30 - 18:30 meditatie op het strand
18:30 - 20:00 Bhajans; samen zingen van de traditionele heilige liederen
20:00 diner

Amma zou eigenlijk pas 25 januari terug komen van haar tour door het zuiden van India. Maar ze heeft haar tour eerder gestaakt. Ik heb me laten vertellen dat ze dat normaal gesproken nooit doet. Er gaan verschillende geruchten de ronde, maar waarschijnlijk heeft het te maken met haar gezondheid en de veiligheid. Dus ik kwam ongeveer tegelijk met Amma aan in de ashram.

De volgende dag heb ik mijn eerste Darshan ('knuffel' ) van Amma ontvangen. Het is een stevige omhelzing, een krachtige kus op je wang en wat lieve woorden. Daarna krijg je van haar prasad (wat heilig as in een zakje en een snoepje) In eerste instantie kon ik niet goed horen wat ze tegen mij murmelde, maar het leek iets weg te hebben van my little, my little, my little, my little, my little.

De dag daarna was er een zonsverduistering. Amma adviseerde ons om tijdens de zonsverduistering binnen te blijven en onze meditatie en yoga oefeningen te doen, te bidden en te vasten. En dat alles van 11:00 t/m 15:30! Na mijn seva zag ik inderdaad iedereen naar binnen rennen alsof de wereld zou vergaan. Echt super gek. Uiteidnelijk ben ik toch maar naar het strand gegaan. Ik zag het echt niet zitten om zolang binnen te zitten. Gelukkig zaten er nog een aantal andere mensen op het strand.

Ik heb net een tweedaagse meditatiecursus achter de rug. Dat was interessant maar wel vermoeiend. De houding is erg ongemakkelijk omdat ik het niet gewend ben. Binnen een paar minuten beginnen mijn benen al te slapen en dwalen mijn gedachten af naar de pijntjes die ik voel door de benauwde positie waarin ik me op dat moment begeef.

Een aantal dagen geleden hadden we hoog bezoek in de ashram. Een hele belangrijke swami, zijn naam is Kanchi Kamakoti Seer Jayendra Saraswathi, kwam op bezoek en hield een toespraak. In India wordt hij ook wel gezien als 'de paus'.

Amma gaat de komende twee dagen haar tour hervatten en zal dan weer terugkeren naar de ashram. Ik heb ontzettend veel geluk dat ze tijdens mijn verblijf bijna alle dagen in de ashram is. Inmiddels heb ik meerdere Darshans ('knuffels' ) ontvangen.

Nog even kort wat over de mensen in de ashram. Wat mij erg boeit is het volgende: Wat zet mensen ertoe om hun 'gewone leven' op te geven, alle familiebanden te verbreken en te leven in de ashram volgens de regels van hun leermeester?
De meeste mensen die hier rondlopen zijn erg vriendelijk, misschien wel te vriendelijk Waardoor het in het begin erg overdreven, soms zelfs gemaakt, over. Daarnaast lopen er mensen rond die, om het maar even onaardig uit te drukken, geestelijk ziek zijn of nog erger echt compleet gestoord zijn. Mensen die ontzettend veel aandacht op eisen. Mensen die alleen maar lopen te klagen. Mensen die heel erg egoistisch zijn, die hebben kennelijk nog niets begrepen van Amma's boodachap. En mensen die elke aryuvedische arts afgaan, en zich suf eten aan aryuvedische goedjes, medicijnen en andere onzin in de hoop zich beter te voelen.
Daarnaast verblijven er veel mensen in de ashram die in het dagelijks leven healer, astroloog, yogaleraar enz. zijn. Ik neem sommige dingen maar met een korreltje zout. Desalniettemin heb ik al veel interessante, aardige, opgewekte mensen ontmoet. Al met al is het leven in de ashram een avontuur opzich zelf. Ik geniet met volle teugen! Er zijn al meerdere mensen naar mij toegekomen om te zeggen dat ik zo ontzettend straal. Ik heb zelf geen idee want ik heb geen spiegel op mijn kamer, maar als ik andere mensen daarmee gelukkig maak... prima!


Liefs Babette










  • 22 Januari 2010 - 07:55

    Arjan:

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt lieverd. En dat we af en toe kunnen bellen. Geniet ervan! xx

  • 22 Januari 2010 - 08:00

    10é:

    Lieve Babsies, als ik je verhaal zo lees ben je op dit moment op de juiste tijd op de juiste plaats. Straal maar lekker de hele dag, zeker bij zonsversduistering!!, en laat je maar lekker darshen. Maar Amma moet wel begrijpen dat jij toch echt wel my little bent. Heel veel liefs Papsies.

  • 22 Januari 2010 - 08:20

    Lies:

    Hai Babette,
    Wat een apart verhaal zeg! Ik wist niet wat ashram was. Wat stoer dat je dat doet zeg. Fijn dat je je zo goed voelt en straalt! Ga je ook fotos toevoegen? Ik ben echt benieuwd hoe het er daar uitziet.
    Liefs uit A'dam, Lisette

  • 22 Januari 2010 - 08:49

    Wieteke:

    Namaste!

    Leuk weer om te lezen wat jij daar allemaal meemaakt. Hier kabbelt het leven rustig door.

    Geniet van je omgeving, de sfeer, de mensen en de knuffels van Amma and keep on shining!

    Liefs Wiet


  • 22 Januari 2010 - 09:29

    Lidy:

    Wat een ervaring,super je zo te volgen geniet ervan!! liefs Lidy

  • 22 Januari 2010 - 13:14

    Guido:

    Hey Babette,

    Leuk om je avonturen te lezen... en een beetje mediteren bij 30 graden en ondergaande zon... lijkt me dat je de juiste bestemming hebt uitgekozen.

    Geniet ervan en blijf vooral lekker knuffelen en stralen!

    Groet, Guido & Karin

  • 22 Januari 2010 - 14:30

    Mireille:

    Jeetje, babette, wat een verhaal. Was al zooo benieuwd hoe je het zou hebben in die Ashram! zeker indrukwekkend dat mensen hun hele leven opgeven en daar dan gaan wonen en leven. Maar kan me voorstellen dat het ook veel rust geeft, omdat je elke dag hetzelfde doet en ook veel met jezelf bezig bent door meditatie toch?

    Nou goed, blijf maar niet te lang, wel gewoon nog Babette blijven he?!!!

    Genietze weer, liefs Mireille.

  • 22 Januari 2010 - 16:31

    Joop Frouk En Oma:

    Lieve Babette,
    Fijn dat je het erg naar je zin hebt!
    Interessant om alles wat je meemaakt te lezen en probeert te begrijpen wat er allemaal op je af komt.
    Heb net je berichtjes uitgeprint om dat morgen mee te nemen naar Oma zodat ze alles op haar gemak kan lezen.Ze is er erg mee bezig en heeft de kaart op tafel liggen om te kijken waar je op dat moment zit.Hopenlijk blijf je nog lang stralen en knuffel er maar op los!!!
    Heel veel liefs en geniet er van Gr Joop,Frouk en Oma

  • 23 Januari 2010 - 08:41

    Marloes:

    Hoi lieve Babbelebet:),

    Heel leuk om weer van je te horen! En helemaal super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en zo straalt!!
    Blijf stralen als een zonnetje en geniet!

    Liefs Marloes

  • 24 Januari 2010 - 03:59

    Nienke Van Beurden:

    He B!

    Is inderdaad wel echt toevallig dat we steeds op hetzelfde moment een stukje posten! Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt, lijkt me een erg bijzondere ervaring zo'n ashram. Maakt me wel nieuwsgierig!
    Kun je ook nog foto's posten? Ben erg benieuwd hoe het er allemaal uitziet! En wil natuurlijk graag een stralende Babette zien!
    Nou madel, heel veel plezier nog en geniet ervan!!!

    dikke x!

  • 24 Januari 2010 - 11:25

    Charlotte:

    pfff klinkt allemaal wel heftig hoor! Knap van je dat je dit aandurft! Ook ik ben erg benieuwd naar de foto's, je maakt me erg nieuwsgierig!
    Liefs, Charlotte

  • 24 Januari 2010 - 14:20

    Liesbeth:

    Hey Babs,

    Hier even een berichtje van je collega's van de sprock en vissertjes..
    Zo te lezen heb je het naar je zin,en maak je heel veel mee, en enge spinnen nergens te bekennen!!! houden zo.

    Geniet nog lekker van je avontuur en hier wachten we weer op een bijzonder en leuk verhaal van jou.

    dikke kus van al je collega's

  • 24 Januari 2010 - 15:18

    Peter:

    hee smiley, fijn dat je het daar zo naar je zin hebt! heerlijk genieten daar!

    dikke knuf!
    Peter

  • 24 Januari 2010 - 15:47

    Oma Janneke.:

    Even reageren op jouw reisverslag.Geweldig en zeer interessant.Er zal veel op je afkomen.Ik kan me niet voorstellen Babette die dit allemaal gaat ondernemen. En lieve schat het gaat je lukken ook. Denk± als jij van de mensen houd dan komt de liefde terug. tot een volgende babbel.Liefs van oma Jantje.

  • 26 Januari 2010 - 10:40

    Stoffel En Agnes:

    Hallo Babette,
    Eindelijk al je verslagen eens uitvoerig gelezen. Op de kalender zie ik(wij, maar Stoffel typt niet zo gemakkelijk met zijn formaat vingers!!), dat je vandaag precies 22 dagen op reis bent! Maar als ik al je verhalen zo lees, kan je nu al een BOEK schrijven!!! Wij vinden het hartstikke leuk voor jou, dat je zo geniet, vieze en mooie dingen ziet, leuke en minder leuke mensen ontmoet, etc., etc., etc..... Liefs, uit het koude Nederland.

  • 31 Januari 2010 - 17:21

    Annie:

    Ha Babet,

    Volhouden met stralen, dan hebben wij er ook wat aan als je weer terug bent. Hoop dat het besmettelijk is!
    Liefs Annie

  • 01 Februari 2010 - 18:56

    Eveline Soede:

    Om te stralen heb jij geen Amma nodig, wij genieten op CBT Groot Klimmendaal al een aardig tijdje van jouw zonnestraaltje, maar het zal dan toch wel iets anders zijn vermoed ik.
    Snap je ook meteen waarom we je missen, geniet nog maar even, want werken kun je nog lang genoeg. Dag dag dikke zoen, Eveline

  • 03 Februari 2010 - 10:08

    Ying:

    Ha Babette,
    Leuk en vooral interessant om jouw belevenissen zo op de voet te kunnen volgen. Wat een super reis! Geniet ervan!
    Gr, Ying

  • 20 Mei 2015 - 20:17

    Esselina Disveld:

    Hoi Babette mijn buurvrouw is naar de Ashram geweest het lijkt mij geweldig en dat knuffelen dat zouden ze ook hier in het kille Nederland ook meer mogen doen heel wijs geen spiegel wat ik begrepen heb van mijn buurvrouw dat je in de Ashram leert dat materie niet belangrijk is een geweldige vrouw Amma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Babette

Actief sinds 29 Nov. 2009
Verslag gelezen: 8236
Totaal aantal bezoekers 160704

Voorgaande reizen:

08 September 2011 - 29 September 2011

Indonesie

04 Januari 2010 - 26 April 2010

Discovery of India

Landen bezocht: