Om namah shivaya - Reisverslag uit New Delhi, India van Babette Kloosterman - WaarBenJij.nu Om namah shivaya - Reisverslag uit New Delhi, India van Babette Kloosterman - WaarBenJij.nu

Om namah shivaya

Door: Babette

Blijf op de hoogte en volg Babette

03 Februari 2010 | India, New Delhi

Zoals jullie kunnen zien heb ik eindelijk een computer gevonden waarop ik wat foto's kan uploaden. Het kostte me heel wat moeite en veel geduld, maar het is gelukt! De 'verboden' foto's van de ashram...

De weken in de ashram zijn voorbij gevlogen! Ik zit helemaal in het ritme van de ashram. Vroeg opstaan is geen enkel probleem meer. Het chanten (archana) 's ochtends vroeg vind ik heel erg bijzonder. De vrouwen en mannen chanten apart van elkaar. Inmiddels kan al aardig mee chanten en leer ik daardoor heel wat Indiase woorden. De bhajans in de avond zijn ook erg mooi. Zeker als Amma op het podium zit en meezingt! Op een avond zat ik daar mee te zingen en diep in gedachte verzonken, toen er plotseling en vrouw achter mij keihard begon te huilen en te schreeuwen: "Amma, Amma, Amma!" Ik schrok me rot!

Op bepaalde dagen komt Amma naar het strand om samen met ons, tijdens zonsondergang, te mediteren en te discusieren over bepaalde onderwerpen. De andere dagen word je geacht zelf te mediteren rond dat tijdstip. Zo zat ik op een avond op het strand, tijdens zonsondergang, met mijn ogen dicht naar mijn muziek te luisteren. Er waren heel erg weinig mensen op het strand. Plotseling kwam Amma zonder aankondiging op het strand. Ze ging pontificaal voor mij op de rotsen zitten. Ik had het eerst helemaal niet door omdat ik mijn ogen dicht had en mijn mp3 speler keihard aan stond! Ik luisterde net naar het nummer van Lady gaga 'Paparazi'. Hoe toepasselijk?! "I am your biggest fan. I will follow you until you love me!" Veel mensen in de ashram hebben namelijk echt een obsessie voor Amma! Uiteindelijk hadden steeds meer mensen door dat Amma op het strand was en werd het een 'gewone meditatie met Amma op het strand', maar het was wel bijzonder om zo dichtbij te zitten. Ik doe namelijk, in tegenstelling tot heel wat andere mensen, nooit zo veel moeite om het dichtst bij Amma in de buurt te zitten.

De ashram is echt een geweldige plek om een tijd te verblijven. Heerlijk! Je wordt door niemand lastig gevallen, zelfs niet door de Indiase mensen! Dat verandert direct als je je buiten de hekken van de ashram begeeft. Dan word je belaagd door riksjarijders die je mee willen nemen. En op straat wordt je de hele weg door mensen achtervolgd. Zo kwamen we op weg naar het strand een man tegen die zomaar mijn hand vastpakte en met ons mee bleef lopen, terwijl we hem toch duidelijk maakte dat wij geen behoefte hadden aan zijn gezelschap. Ook de schattige Indiase kindjes laten je niet met rust en vragen continu: "one pen? one pen?"

Een paar dagen geleden heb ik me gewaagd aan een workshop 'devotional dance' Op de poster stond beschreven dat we ademhalingsoefeningen en yogaoefeningen zouden doen, waarna we op bepaalde muziek zouden gaan dansen. Aan het einde van de sessie zou er een groepshealing plaats vinden. Het klonk goed! De workshop begon rommelig omdat we van lokatie moesten veranderen. Uiteindelijk kwamen we terecht op de rooftop, waar het veel te heet was om uberhaupt stil te zitten, laat staan te dansen! Degene die de workshop gaf stelde zich niet eens voor! Na 2 seconden ademhalingsoefeningen en yoga, werd er muziek opgezet en moesten we met onze ogen dicht gaan dansen. Gewoon de bewegingen maken die in je opkwamen. Na een aantal nummers mocht je, als je dat wilde, je ogen ophouden en door de hele ruimte bewegen. Tijdens het dansen mocht je ook geluid maken. Al snel begon een vrouw keihard te huilen. Een ander kroelde over de vloer en weer een ander begon dwars door iedereen heen te rennen. Mensen begonnen keihard te schreeuwen. Wat een kabaal! Ik was bang dat deze mensen mij gek zouden maken. Ik begon me erg te irriteren aan een aantal mensen. Vooral het meisje dat maar aan het rondrennen was. Op een gegeven moment had ze zelfs een schaar in haar hand en was ze aan het knippen in de lucht. Ik probeerde me af te sluiten van alle andere mensen, door wat meer in een hoek te gaan staan. Even dacht ik dat het een psychologische test was. Dat een aantal mensen acteurs waren en dat we later zouden evalueren hoe iedereen reageerde op elkaar. Uiteindelijk ben ik eerder weg gegaan, want het geschreeuw was niet om aan te horen. Achteraf hoorde ik dat ze eerder zijn gestopt omdat het inderdaad wat uit de hand liep en dat er geen groepshealing meer plaats had gevonden. Tjonge wat een ervaring!

Gisteren moest ik helaas mijn kamer verlaten omdat de eigenaar van de kamer terug zou komen. Had ik eindelijk een bed... Ik heb inmiddels een nieuwe kamer met prachtig uitzicht! Maar ik lig weer op de grond... Mijn kamergenootje, een fins meisje van mijn leeftijd, is wel erg aardig!

Zaterdag zal ik de ashram verlaten en verder gaan reizen.
Aan de ene kant wil ik heel erg graag meer van India zien en heb ik super veel zin om te gaan reizen en eindelijk al de plekken op te zoeken waar ik zoveel over gelezen en gehoord heb. Maar aan de andere kant heb ik het nog steeds heel erg naar mijn zin in de ashram. Amma verlaat op 9 februari de ashram voor een tour in het noorden van India.
Dus als ik behoefte heb aan een knuffel kan ik haar daar nog altijd opzoeken.

Zaterdagmiddag vertrek ik met de boot richting Alleppey. Het zal een mooie, maar lange reis worden, want de boot vaart dwars door de backwaters. Na twee dagen in Alleppey zal ik doorreizen naar Cochin. Vanaf daar vertrekt mijn trein naar het noorden (Patna). De treinreis zal 2 dagen duren! Wel spannend hoor zo'n lange reis in mijn eentje! Ik heb de meest luxe klasse geboekt (2AC sleeper). De ticket kostte 33 euro! Ik sta nog steeds versteld van de prijzen!

Zo nou zijn jullie weer helemaal op de hoogte!

Heel veel liefs vanuit het hete zuiden van India.




  • 03 Februari 2010 - 11:05

    Arjan:

    Weer de eerste!

  • 03 Februari 2010 - 11:15

    Lenno:

    Leuk bericht! En wat een rare wereld daar binnen in die ashram, maar ook wel speciaal om eens mee te maken! Veel plezier op reis! Ik vond zelf de treinreizen altijd erg gaaf, je ziet dan echt het landschap veranderen met de uren! Veel plezier op je grote avontuur!

  • 03 Februari 2010 - 11:45

    10é:

    Aan zo'n korte reactie als die van Arjan heb je ook weinig. Dat kan ik ook, maar je moet wel even iets aardigs als reactie geven. Heel fijn dat je nu ook foto's hebt geplaatst, dan krijg je een beter indruk hoe het je vergaat. Het is wel een hele ervaring daar, ik zou aan PP voorstellen om de ochtendshift al om 5.00 uur te laten beginnen!! En dan die dansles, dat is wel wat anders dan bij Cornelissen. Dat je met een dubbele gedachten de ashram gaat verlaten kan ik wel begrijpen, maar de reis naar het noorden zal ongetwijfeld weer nieuwe ervaringen opleveren en je zult weer nieuwe mensen ontmoeten. Ik wens je vast heel veel plezier toe en wacht op je volgend bericht en als het kan foto's. Dikke kus van je Papsies

  • 03 Februari 2010 - 13:01

    Guido:

    Hoi hoi... leuk om je verhalen te lezen!!! Lijkt me erg speciaal om die Indiaase cultuur van zo dichtbij mee te maken. Heel veel plezier op je volgende avontuur, ik blijf je volgen.

  • 03 Februari 2010 - 13:09

    Nienke Van Beurden:

    Tuurlijk! Het zal ook eens niet! Zit mijn stukje te uploaden (inderdaad een zaak van geduld geduld en nog eens geduld - wat dat betreft al een les op zich...), ff snel nog mijn mail checken en ja hoor! Daar is Babetje weer!
    Leuk om je verhalen te lezen en lekker dat je het zo naar je zin hebt in de ashram.
    Je ziet er idd stralend uit op de foto! Zal het dan toch de invloed van Amma zijn? ;-)
    Nou meis, heeeeeel veel plezier nog en tot op het net! Waarschijnlijk weer tegelijkertijd, haha!

    Ohm Santi!

    Nien

  • 03 Februari 2010 - 14:17

    Annie:

    Ha babet, eindelijk foto's, leuk leuk, zo te zien heb je het reuze naar je zin. Echt genieten! Veel plezier met je volgende trip, ben benieuwd wat het allemaal weer brengt!

    Liefs Annie

  • 03 Februari 2010 - 16:50

    Waldemar:

    Goed te lezen dat je je zelf blijft in de ashram,de bootreis lijkt mij wel gaaf ik wens je veel plezier gr waldemar

  • 03 Februari 2010 - 17:07

    Sophie:

    Wat heerlijk om je verhaal te lezen en foto's te kijken. Wat een bijzondere ervaring! Je krijgt ook de hartelijke groeten van oma Fijtje. Ze wenst je heel veel plezier en je moet goed op jezelf passen Ze volgt je verhalen die wij uitprinten.
    Lieve zus, geniet van al het moois en veel plezier op je volgende trip. Een knuffel van je zus en een schopje van de baby!

  • 03 Februari 2010 - 17:21

    Sophia:

    leuk om wat foto's van je te zien...ben blij dat je het zo naar je zin hebt...Met je mooie stip op je hoofd , hahah...Jee je maakt wat gekke dingen mee zeg...Succes met je treinreis..Ben benieuwd wat je daar allemaal gaat beleven. Geniet ervan

    xxx sophia

  • 03 Februari 2010 - 17:38

    Kees Kuijpers:

    Lieve Babette,
    Wat een geweldige ervaring!
    Doe voorzichtige en we houden veel van je in Meppel
    Morgen liggen misschien ook wel op de grond maar dan omdat wij Marloes ons bed hebben beloofd.Haar huis is klaar en wij zijn nog aan het verbouwen,badkamer nog niet klaar en de schilder moet nog beginnen,dus het nieuwe bed blijft nog even bij Auping. Ik zal vrijdagavond Oma op de hoogte brengen van je ervaringen!
    Geniet maar lekker en snuif die nieuwe wereld maar lekker op.
    Fijne reis verder en doe voorzichtig!

    Liefs uit Meppel,Kees.

  • 03 Februari 2010 - 19:02

    Carla:

    lieve Babette leuk om weer een nieuw verslag van je te lezen en te merken dat het goed met je gaat. Dat je dubbele gevoelens hebt om deze bijzondere plek te verlaten begrijp ik maar het is zoals je schrijft je wilt veel meer dingen zien in India. Ik wens je een fijne tweedaagse treinreis en geniet van al het nieuwe dat weer op je weg zal verschijnen. kus Carla

  • 03 Februari 2010 - 20:10

    Petra Versteeg:

    Lieve babette, wat is het toch geweldig om iedere keer jouw belevenissen te lezen. Wat een ervaringen doe je daar op zeg. Blijven genieten en een goeie doorreis. liefs petra

  • 03 Februari 2010 - 21:17

    Oma Janneke.:

    Er i5 nu een maand om van je reis'Je kunt het niet voorstellen dat de tijd zo snel gaat. Jij lekker in de zon en hier : sneeuw ijs regen en gladde wegen. We genieten van de mooie foto's Lieve Babette wat toch een belevenis. Je moest eens weten hoe oma nu naar je zit te tikken met twee vingers en af en toe de backspace gebruiken als iets fout is gegaan.Babette geniet met volle teugen' Tot een volgende contact.Liefs van oma Jantje een dikke kus

  • 03 Februari 2010 - 22:00

    Lotte:

    Dat klinkt goed daar! Maar dat vroege opstaan??? Veel plezier met je tocht naar het noorden, geniet ervan!


  • 04 Februari 2010 - 07:08

    Arjan:

    Mooi verhaal lieve Betti. Fijn dat we lekker met elkaar kunnen bellen zo af en toe. Geniet er nog even van daar in de Ashram...en dan off you go. Het avontuur tegemoet! dikke X

  • 04 Februari 2010 - 13:46

    Ineke Van De Kuil:

    lieve babette,
    wat eengeweldige avonturen beleef jij toch!ik ben heel blij te lezen dat je ook heel dicht bijjezelf weet te blijven en dat met behoud van respect voor de ander!veel liefs,ineke

  • 07 Februari 2010 - 09:11

    Shanti:

    He babete,
    ik heb nu pas je site gevonden en heb dus net al je verhalen gelezen. Super om te lezen wat je allemaal meemaakt daar zeg!
    Heel veel succes met je nieuwe avontuur,
    liefs shanti

  • 09 Februari 2010 - 09:01

    Joke Van Roosmalen :

    Chapeau Babette,
    Je maakt de reis van je leven! Heerlijk voor je. Je zult heel veel moois zien en veel meemaken, zoals ik nu al in je reisverslagen heb kunnen lezen. Geniet ervan! Veel liefs, Joke van Roosmalen - op de Weegh

  • 10 Februari 2010 - 18:40

    Gerard Cool:

    Dag Babette,

    Sprak zojuist Tine en we stelden vast dat we zo ongeveer in dezelfde week grootvader worden!En jij dus tante. Kun je je het al een beetje voorstellen? Ik niet, maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar "Guppie" (zo noemen we het, want Meike en Menno willen de sekse van "Guppie" niet weten)
    Maar hoorde ook van je trip naar India. Een dochter van een goede vriend van me is nu ook in India. Ze heet Anneke Hosang. Zit om min of meer dezelfde reden in India. Was bezig met de vraag waar het allemaal om ging in het heden, heeft haar mooie baan bij Philips opgezegd en is gegaan. Ik hoor van hem dat het haar goed gaat. Naast het mediteren doet ze ook werk voor een NGO.
    Uit jou verhaal maak ik ook op dat je er vindt waarnaar je zoekt.

    Hier in Frankrijk is het koud en mooi. Prachtig sneeuwdek,waar we tijdens wandelingen van genieten. Het weer is hier nu " the talk of the town" want het is heel lange geleden dat het hier zoveel gesneeuwd heeft en nog gaat sneeuwen als nu!

    Hou je haaks!

    liefs van ons beiden,
    Gerard en Fried

  • 12 Februari 2010 - 07:47

    Cinny:

    Ha babette,

    Leuk weer eens van je te horen en je verhalen te lezen.. jij moet echt herboren terugkomen als ik het zo moet geloven..
    Geniet met volle teugen, want voor je het weet is het weer voorbij! X

  • 12 Februari 2010 - 13:34

    Nanneke:

    LOOOOOOVE your verslagen!!

    Ik geniet van je ervaringen en foto's.

    geniet, geniet, geniet!

    Ik ben so benieuwd naar de ontwikkeling in je hoofd. Hoe zal het weer zijn om in de regulier leven te staan en vullingen te maken?

    Enjoy all you can.
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Babette

Actief sinds 29 Nov. 2009
Verslag gelezen: 778
Totaal aantal bezoekers 162080

Voorgaande reizen:

08 September 2011 - 29 September 2011

Indonesie

04 Januari 2010 - 26 April 2010

Discovery of India

Landen bezocht: