Golden temple - Reisverslag uit Rishīkesh, India van Babette Kloosterman - WaarBenJij.nu Golden temple - Reisverslag uit Rishīkesh, India van Babette Kloosterman - WaarBenJij.nu

Golden temple

Door: Babette

Blijf op de hoogte en volg Babette

05 April 2010 | India, Rishīkesh

De tijd vliegt voorbij...
In Amritsar ontmoette ik een Italiaanse jongen die ik al eerder op mijn reis was tegengekomen.We hebben samen Amritsar verkend. De golden temple, het kloppende hart van het sikhisme, is prachtig! Het trekt sikhs alsook hindoes, moslims en toeristen van overal ter wereld aan. Als je de tempel ingaat moet je altijd iets op je hoofd hebben. Je schoenen doe je uit aan de ingang van de tempel. Alvoren je het heiligdom binnen treedt, word je geacht je voeten te zuiveren in een voetenbadje. Rekening houdende met het aantal mensen dat hier passeert, ben ik bang dat je voeten er niet schoner van worden.
De tempel staat middenin een groot bassin. De vroomste bezoekers aarzelen niet om in het bassin met heilig water (de poel van nectar) te baden. Dit is een van de zeldzame gelegenheden om te zien hoe de sikhs hun lange haartooi onder hun tulband vandaan halen.
Priesters zingen onophoudelijk onder muzikale begeleiding fragmenten uit het heilige boek (het Granth Sahib)
Op elk tijdstip van de dag is het mogelijk om een gratis maaltijd, bestaande uit chapatti, rijst, dal en groenten, te nuttigen in de golden temple. Met honderden mensen tegelijk neem je in rijen plaats op de grond van een grote hal. Het eten wordt in een sneltreinvaart op je bord gegooid. Het veel me mee dat je er een lepel bij kreeg! Daar was ik erg blij mee, want iedereen zat me aan te staren terwijl we aan het eten waren.
Het is zelfs mogelijk om in de Golden temple te logeren. Ik verbleef op een slaapzaal speciaal voor toeristen. Echt keurig verzorgd en zelfs een douche met warm water! De Indiers instaleren zich 's nachts met hele gezinnen gewoon op de grond rondom de tempel en slapen in de openlucht!

's Avonds rond zonsondergang is het mogelijk om een ceremonie van het sluiten van de grens tussen India en Pakistan bij te wonen. Dat was echt een spektakel. Aan beide kanten van de grens defileren soldaten als fiere kemphanen. Pakistaanse en Indiase troepen stampen op de grond terwijl ze elkaar streng in de ogen kijken. Onder luid gejoel en boegeroep, toejuichingen en aanmoedigingen van zowel Indiers als Pakistani. Hoewel dit allemaal op grond van overdreven nationalisme rust, blijkt dit spektakel toch in een gemoedelijke sfeer te verlopen, want na de vertoning schudden de soldaten elkaar de hand, halen ze de vlag neer en sluiten ze de toegang.

• 05 April 2010 - 11:31

Arjan:

Kom maar weer snel terug, al die vreemde jongens..... ;-)

• 05 April 2010 - 14:25

Oma Janneke.:

Lieve Babette.Helemaal op de hoogte over je vervolg van je reis.Hoe kun je dit alles verwerken? Ik denk dat als je thuis komt een paar weken nodig hebt om in het ritme te komen.Arjan mag je dan wel goed verwennen. Omgekeerd natuurlijk ook. Een dikke kus van oma groetjes van Ad.

• 05 April 2010 - 16:45

Wieteke:

Klinkt goed Babbelie. Nog met een teen in de poel van nectar gevoeld of toch liever op een afstandje gekeken?
    Voor jou vliegt de tijd, maar voor ons ben je al wel een hele tijd weg hoor. Het blijft raar dat jij je in zo'n andere wereld bevind. Blij dat je straks weer terugkomt :)

groetjes Wiet

• 05 April 2010 - 21:31

Sophia:

Ik ga straks echt je verhalen nog missen....Je kunt t zo mooi vertellen...

Tijd gaat hard voor je weet zit je al weer in t vliegtuig terug naar t kikkerlandje...Geniet van je laatste dagen

liefs sophia

• 06 April 2010 - 08:10

Waldemar:

Die indieers rare jongens zo te lezen veel baden en wassen maar schoon worden ho maar.
    Die foto van die kunstgebitten is prachtig .Geniet nog lekker even van de laatste weken, daarna komt de rest wel