zand en tropische temperaturen - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Babette Kloosterman - WaarBenJij.nu zand en tropische temperaturen - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Babette Kloosterman - WaarBenJij.nu

zand en tropische temperaturen

Door: Babette

Blijf op de hoogte en volg Babette

23 Maart 2010 | India, Jaisalmer

Ruim twee maanden ben ik nu aan het rondreizen in India. In die periode heb ik al veel verschillende streken, steden, dorpjes en landschappen gezien. Van het vieze hectische Delhi ging ik naar de prachtige stranden en backwaters van Kerala. Vervolgens zag ik de armoede in Bihar, de heilige Ganges, de kamasutra tempels en niet te vergeten de Taj. Nu komt er bijna een einde aan mijn trip door Rajasthan, met zijn woestijnachtige landschap, forten en maharadja paleizen.
Een aantal typisch Indiase aspecten komen toch elke keer weer terug, waar je ook bent in India. Zoals het hectische verkeer. Er lijken geen verkeersregels te bestaan. De enige regel die ik in alle chaos kan ontdekken is dat klein voor groot wijkt. Maar alles wijkt voor koeien, want die zijn heilig! En iedereen gebruikt zijn claxon. Niet uit irritatie maar gewoon om te laten weten dat ze er aan komen. Daar moet ik nog steeds aan wennen. 24 uur per dag hoor je getoeter om je heen. Een ander aspect is al het afval op straat. Zelfs de mooiste ghats zijn bezaaid met vuilnis. Echt zo zonde! Af en toe zie je mensen wat hoopjes afval bij elkaar vegen die ze vervolgens in brand steken. De geur van verbrand plasticafval is afschuwelijk! En ook nog eens super slecht voor je gezondheid.
En dan is er nog de typisch Indiase nonverbale lichaamsbeweging, het wiegen met het hoofd (probeer maar eens ja te knikken en nee te schudden tegelijkertijd). Ik heb mezelf er op betrapt dat ik die beweging ook regelmatig begin te gebruiken. Het kan van alles betekenen: ja, nee, misschien, ik weet het niet. Soms wordt het als begroeting gebruikt. Lekker vaag dus, maar wel super grappig.

Mijn trip door Rajasthan begon in Jaipur ook wel bekend als de "roze stad", omdat bepaalde gebouwen van roze zandsteen zijn gemaakt en andere gebouwen in 1875 roze geschilderd zijn voor de komst van de prins van Wales. Vervolgens zag ik Pushkar, met zijn enorm hoge hippie gehalte. Nostalgische vijftigers komen hier op "pelgrimtocht" en dan is er nog de nieuwe generatie hippies, die proberen zoveel mogelijk eruit te zien als een sadhu. Er zijn nog steeds winkels waar allerlei soorten hasjpijpen verkocht worden. En hoewel genotsmiddelen en alcohol hier verboden zijn kan je overla special lassi's en special chai bestellen. Special houdt in met bhang (cannabis). Na Pushkar ben ik bijna een week in Udaipur, de "witte stad", gebleven om bij te komen van al het reizen. Daarna reisde ik door naar Mount abu, een beroemd jainistisch bedevaartsoord dat zich op een plateau van het Arawalligebergte bevindt. In Jodhpur logeerde ik in een guesthouse waar je echt te midden van een Indiaas gezin leeft. Dat was een super leuke ervaring. En het eten was onbeschrijvelijk goed. Jodhpur staat bekend als de "blauwe stad". De meeste woningen waren oorspronkelijk eigendom van brahmanen, deze vereren hoofdzakelijk Krishna (met zijn blauwe gelaatskleur). Dat is de reden dat de meeste woningen in Jodhpur blauw van kleur zijn. Het fort van Mehranjarh, wat majestueus fort betekent, is het mooiste fort dat ik tot nu toe heb gezien. Op dit moment ben ik in Jaisalmer de "gele stad". De stad ligt midden in de Tharwoestijn. In de trein kwam het zand me al tegemoet. Het gele fort van Jaisalmer steekt boven de zandvlakte uit. Je zou bijna denken dat het een reusachtig zandkasteel is. Toen ik aankwam in Jaisalmer was het Gangaur festival aan de gang. Tijdens dit festival wordt Gauri aanbeden, de godin van het geluk van het echtelijke leven en de trouw. De vrouwen dragen hun mooiste sari's en juwelen.
Ondanks de hoge temperatuur besloot ik me toch te wagen aan een camelsafari door de Tharwoestijn. Het was zeker de moeite waard om de hoge temperatuur te trotseren. Met een grote hoed en een enorme zonnebril op mijn hoofd en liters zonnebrandcreme op mijn huid heb ik twee dagen rondgereden door de woestijn op de rug van mijn kameel (tumbell). De nacht slapen onder de blote sterrenhemel was echt een super gave ervaring!
Vandaag ga ik verder naar het noorden reizen. Het zal weer een lange trip worden, maar ik kijk nu al uit naar de meer aangenamere temperaturen.








  • 23 Maart 2010 - 07:07

    Marjolein:

    Volgens mij maak je de reis van je leven mee!! Geniet er lekker nog maar even van!! En ben benieuwd naar al je verhalen en foto's als je terug bent!! Liefs Marjolein

  • 23 Maart 2010 - 07:33

    Peter:

    Hee Babs,
    Fantastisch dat je ons door je wijze van schrijven een klein beetje kan meenemen naar al die bijzonderde plekken waar je bent geweest en dat je ons deelgenoot maakt van wat je daar beleeft hebt!

    @ondertussen thuis:
    met je zus gaat het erg goed, de kleine laat zo nu en dan van zich horen. Frits en frats zijn druk bezig om onze casa te verbouwen tot een waar paleisje.

    Geniet van je laatste maand India!

  • 23 Maart 2010 - 08:46

    Mireille:

    Hej meis,

    Wat een leuk overzicht van alles wat je tot nu toe hebt meegemaakt, je schrijfstijl is erg leuk, prettig om te lezen! Veel plezier nog!!! Liefs Mi.

  • 23 Maart 2010 - 09:21

    Marloes:

    Mooi verhalen weer! Super lijkt me dat, 2 dagen op een kameel rondreizen door de woestijn! Wordt je wel bruin door alle zonnebrand heen? :P
    Veel plezier in het noorden, de meer aangenamere temperaturen zullen ongetwijfeld zeer prettig zijn :)
    Liefs

  • 23 Maart 2010 - 10:23

    Lisa:

    Hi Babet!
    Leuk te lezen wat je in Rajastan hebt gedaan nadat ik je weer was tegengekomen. Ik ben nu in varanasi en ga over twee dagen ofzo naar Nepal. Ik kijk ook uit naar wat koeler weer!
    dikke kus!

  • 23 Maart 2010 - 10:59

    Waldemar:

    hoi Babette met al die gekleurde steden heb je als hippie geen wiet meer nodig lijkt mij.
    Leuk te lezen hoe je je reis ervaart en ik hoop dat straks in het zuiden het weer relaxed en spannend tegelijk is

    gr waldemar

  • 23 Maart 2010 - 12:16

    Lies:

    Wauw! Wat gaaf allemaal! Super zeg, om zo op een kameel door de woestijn te gaan. Geniet nog van je reis. Liefs uit Amsterdam!

  • 23 Maart 2010 - 17:47

    Neefje/nichtje:

    Ik heb net met mamma, je prachtige verhaal weer gelezen, helemaal super! Ik groei heel goed en ben lekker aan het spelen in mamma's buik. Lieve tante heel veel genieten, maar kom nu ook maar snel naar huis, want ik wil ook met jou spelen. Schopje en een klapzoen

  • 23 Maart 2010 - 19:25

    Kees,annet En Lidy:

    Geweldig weer je verhaal te lezen,zal vast wennen zijn als je terug bent,maar zover is het nog niet.Geniet er maar van!!! We denken aan je Liefs uit Meppel

  • 23 Maart 2010 - 19:55

    Kees,annet En Lidy:

    Nog even de groeten van oma Feitje,had ik net aan de telefoon.Veel groeten van haar en ze hoopt gauw je gezichtje weer te zien Liefs xxx

  • 23 Maart 2010 - 21:23

    Sophia:

    wat een mooi verhaal weer...
    veel plezier met je laatste maand in India..
    Op naar t volgende avontuur...Genier ervan!!

    liefs sophia

  • 24 Maart 2010 - 15:44

    Margit:

    Meid wat een ander leven toch en ik begrijp dat 40 graden wel een beetje veel van t goede is!
    Bij ons is net de lente begonnen en gisteren en vandaag weer genieten van 17-18 graden maar dat is maar voor kort want regen en kou liggen alweer op de loer helaas, tja Holland he :-(
    Ik heb trouwens weer genoten van je foto's, zelfs de 'holy cow' stond er gekleurd op haha!
    Take care op je verdere reis!
    Liefs Margit

  • 26 Maart 2010 - 22:13

    Joop En Frouk:

    Lieve Babette,
    Het is al weer even geleden dat we je een berichtje gestuurd hebben.Druk,druk,druk.Geweldig om je verhalen te lezen en wat gaat de tijd toch vlug!Maandag komt Richard al weer thuis voor 2mnd.We kijken er erg naar uit om hem weer te zien.Wat zal je straks veel te vertellen hebben,je raakt niet uitgepraat denk ik!Geniet er nog even van en tot gauw Liefs Joop en Frouk

  • 26 Maart 2010 - 22:17

    Annie:

    Hi Babette,

    Wat een verschil zeg, ik kom net terug van een paar daagjes skiën, en jij zit te stikken van de hitte. Trouwens het was bij ons ook prachtig weer hoor! Je laatste maand gaat beginnen, nog ff genieten!

    Liefs Annie

  • 27 Maart 2010 - 15:46

    Oma Janneke.:

    oma Jantje.Lieve Babette.Een geweldig verslag deze keer,het gaat steeds fantastiser worden.Maar nu komt het aftellen dichterbij dat gaat sneller dan je denkt.Nog enkele weken.Maak de laatste weken ook goed door,we horen nog wel van je.Veel plezier nog.Liefs oma.

  • 29 Maart 2010 - 10:22

    Carla:

    Lieve Babette,
    leuk weer een verslag van je te lezen en mij zo mee te nemen op jouw avontuur. Geweldig wat je allemaal doet.......slapen onder de sterrenhemel en dan al die spinnen e.d. dan ben je gewend gerakat aan beesten om je heen. Hier alles goed 10é en ik hebben een houtkacheltje geplaatst in het huis op texel. Lennon heeft een huisje en daar gaan we in het paasweekend schilderen. Geniet van je laatste 28 dagen..........een lieve groet Carla

  • 31 Maart 2010 - 08:16

    10é:

    Lieve Babsies, niet alleen wij willen je weer live zien, ook een aantal patienten staan te trappelen om bij je in de stoel plaats te nemen om iets moois op de implantaten te laten maken. ik heb mijn best gedaan, het zal zeker goed komen.
    Geniet nog maar lekker van je laatste 26 dagen, ze zullen wel omvliegen, met weer nieuwe ervaringen. Het zal hiert in Nederland wel weer wennen worden, maar je tanteschap geeft weer een nieuwe dimensie.
    Liefs papsies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Jaisalmer

Babette

Actief sinds 29 Nov. 2009
Verslag gelezen: 562
Totaal aantal bezoekers 160249

Voorgaande reizen:

08 September 2011 - 29 September 2011

Indonesie

04 Januari 2010 - 26 April 2010

Discovery of India

Landen bezocht: